2014. június 5., csütörtök

IRONMAN matekozik - avagy alkotó matematika

Mire jó a szórólap vagy áruházi újság?

A legtöbb fejlesztési ötlet mindig a konkrét termékleírások kapcsán vetődik fel. Azt gondolom, hogy ennek az eszköznek egyszerűen nincs felhasználhatósági határa. A kérdés nem az, hogy mire használható, sokkal inkább, hogy tudatos- e a felhasználó. Tudjuk-e, hogy mit szeretnénk elérni, mi a célunk a gyermekkel való közös tevékenység során, illetve a cél eléréséhez a szórólap-e a megfelelő eszköz.

Azt gondolom, hogy a gyógypedagógus részképesség- zavar esetén nem ismer sokkal több játékot a szülőkhöz képest, hanem pont azt tudja pontosan, hogy melyik játék mire használható, hogyan építheti fel a fokozatosság jegyében a játékok kombinációját. A mostani ötlet nem kimondottan a matematikai képesség egyik területének a fejlesztését szolgálja, hanem a játékba ágyazott spontán matematika lehetőségeit adja kezünkbe.

Célunk: spontán matematika megélése játék közben
A gyermek számára vágyott személy jellemzőinek megalkotása a cél olcsó eszközökkel. A mi esetünkben Ironman volt a kiszemelt példa. Aznap jött meg a legújabb szórólap, így kézenfekvő volt, hogy a jelmez negyed óra alatt elkészíthető formában áll össze. Közben a gyermeket bevonva, megmutatom számára, hogy a matematika eszt is átszövi. Ennek példázata volt a leszámlálás, a becslés, a méret érzékelés.
A fejlődés a közös munka és a közben lezajló irányított és spontán beszélgetések során történik. Valójában nem a jelmez a cél, hanem a jelmez közös készítése.

Ironman kellékek
- szórólap, áruházi újság
- cellux
- olló

Iroman jelmez
- mellvért: 2-2 áruházi teljes lap (A/3 méret) a vállpánt pedig 1-1 áruházi lap betekerve,
- sisak: 2-2 áruházi teljes szórólap vízszintesen összeragasztva hengerré, majd a fejen a sisaktető összeragasztva,
- kézfény: hüvelykujj felett a tenyéren körbehaladó 1 újságlap összetekerve, majd sárga lap kör felragasztása a tenyérre eső részre,
- maroktőr: 1 újsághosszában összetekerve, egyik vége visszahajtva és leragasztva a marokfogó résznek.

Iroman készítés közbeni téma lehetőségek
- közös rajzos tervezés,
- szükséges újságlap leszámolás,
- cellux hosszúságának becsült méretezése,
- a sisak készítésénél szükséges újságméret becslése, mérése,
- nem a megszokott mértékegységek alkalmazása (pl. fejkörfogat, melkas méret, arasz),
- kézi sugárzóra sárga fénylap leszámlálása.

Ironman játék közben
- küldetési útmutató és lista, mellyel a sorrendiséget gyakorolja cselekvésbe ágyazottan,
- küldetési idő meghatározása (ovisoknál, ameddig a mutató elmegy),
- megmentendő játékok sorba rakása a küldetési útmutató alapján,
- visszaszámlálás a küldetés indulása előtt (hasonlóan az űrprojekthez),

- küldetés során idő becslése,
- küldetés végeztével a küldetési lista áttekintése.

Sok sikert az új IROMANeknek a küldetésekhez!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése